Lehdistötiedote 11.9.2020

RUKA, KUUSAMO

Koronan vaikutus maailmantalouteen, ilmastonmuutos ja tulevaisuuden biotuotteet olivat vahvasti esillä World BioEconomy Forum 2020 -tapahtuman suorassa lähetyksessä Rukalta

World BioEconomy Forum -biotaloustapahtuma lähetettiin koronapandemian vuoksi suorana Rukalta, Kuusamosta 10. syyskuuta 2020. Tapahtumaa oli ilmoittautunut seuraamaan yli 400 osallistujaa 50 eri maasta ympäri maailmaa.

Koko päivän kestävä tapahtuma avattiin EU:n komission ja Suomen hallituksen terveisillä. Itse ohjelmassa keskusteltiin mm. koronapandemian vaikutuksista talouteen, ilmastonmuutoksesta sekä siitä, mikä rooli kiertobiotaloudella on näihin haasteisiin vastaamisessa.

Tapahtuma rakentui paneelikeskustelujen ympärille. Teemoiksi keskusteluille oli valittu poliittinen päätöksenteko ja sen vaikutus kiertobiotalouteen, maailmantalous ja rahoitusala, biotuoteinnovaatiot sekä koulutuksen tärkeys biotalouden edistämisessä. Lähes 30 puhujan joukossa oli mm. Stora Enson toimitusjohtaja Annica Bresky, OECD:n analyytikko Jim Philp sekä Courtney Lowrance (Sustainable Banking and Corporate Transitions, Citi).

Tapahtuman lopussa julkaistu julkilausuma tiivisti teemoja seuraavasti:

• Kiertobiotalous on isossa roolissa vallitsevasta pandemiasta palautumisessa, mutta palautumistoimien tulee ottaa huomioon planeettamme ekologiset rajat. Palautumistoimien kestävyyden valvominen on tässä avainasemassa.
  • Koronapandemia on nostanut esille metsien ja luonnon tärkeyden. Meidän tulee käyttää niitä kestävästi.
  • Rahoitusten ja sijoitusten kestävyys on nousemassa yhä tärkeämpään rooliin.
  • Kestävä kiertobiotalous ei ole enää valinta, vaan pakollinen suunta.

Tapahtuman suunnitteluryhmän jäsen, Euroopan biotalouden isäksikin kutsuttu Christian Patermann kommentoi tapahtuman jälkeen seuraavasti: ”Tapahtuman ensimmäisen sessiossa mukana olleet esitykset osoittavat niin tieteellisesti, taloudellisesti kuin poliittisestikin, että metsäpohjainen biomassa ja sen hiili tulevat olemaan onnistuneen biotalouden vahvimpia ajajia. Näin voidaan vastata ilmaston ja globaalin maailman haasteisiin, ja tarve vastata näihin haasteisiin tulee puolestaan edistämään globaalia biotaloutta. Covid-19 on avannut silmämme tunnistamaan tämän.”

Virtuaalitapahtuma onnistuttiin ajamaan läpi täysin ajallaan ja suunnitellusti. Tapahtuman perustaja ja puheenjohtaja Jukka Kantola oli tapahtuman jälkeen positiivisella mielellä: ”Olemme hyvin tyytyväisiä tämän vuoden tapahtuman lopputulokseen. Tämä on osoitus siitä, että kiertobiotalous herättää yhä enemmän mielenkiintoa ympäri maailmaa. Tapahtuman keskustelut osoittivat, että kiertobiotalous on tärkeä väline ilmastonmuutoksen hillinnässä.”

Tapahtumassa palkittiin mm. Vuoden bioteko, joka tällä kertaa meni UPM:n Leunan biojalostamoinvestoinnille sen uutuusarvon ja rohkeuden perusteella.

Päivä huipentui mieskuoro Huutajien esittämään versioon tapahtuman julkilausumasta. World BioEconomy Forum 2021 -tapahtuman järjestelyt on jo aloitettu.

Julkilausuman löydät täältä.

Lisätietoja: Jukka Kantola, tapahtuman perustaja ja puheenjohtaja, +35840 552 8880, jukka.kantola@wcbef.com

Share to LinkedIn
Share to Twitter

Latest press releases

World BioEconomy Forum launches a survey on forming a global hub for the bioeconomy

The World BioEconomy Forum and partners are launching a survey on the formation of a global hub to serve the bioeconomy sector. The aim of the hub is to encourage dialogue relating to all important matters concerning the global bioeconomy as well as its challenges and opportunities. The survey will allow stakeholders across the globe to advise and inform as to what the topics and subjects the hub should be comprised of. The bioeconomy is set to become a major economic stream in the future, and therefore will require growing international collaboration between the various parties.

World BioEconomy Forum talks on bioeconomy – live from the UNFCCC COP27!

The World BioEconomy Forum was invited to the UNFCCC COP27 to take part in a bioeconomy panel organised by the United Nations Industrial Development Organization (UNIDO). This is the very first time the subject of bioeconomy has been discussed as a part of the official programme in the Blue Zone. The panel discussion will be held on 17 November starting at 5pm local time.